Nasiona chia

Szałwia hiszpańska

Nasiona chia – szałwia hiszpańska

Nasiona chia – szałwia hiszpańska

Chia – czyli po prostu szałwia hiszpańska – to roślina, która pochodzi z Meksyku oraz Gwatemali, a nie tak jak mogłaby wskazywać jej nazwa – z Hiszpanii. Osiąga metr wysokości, z kwiatów wykształca się zazwyczaj szare nasiono mające ok 2 mm.  Aztekowie wykorzystywali ją przede wszystkim jako produkt spożywczy, a także jako składnik leków. Nazwa szałwii hiszpańskiej pochodzi od słowa ‘chian’ co w dosłownym tłumaczeniu oznacza ‘oleisty’, chia to jej nazwa potoczna.
Do Europy przywędrowała dość późno, gdyż w 2009 roku Unia Europejska zezwoliła na stosowanie nasion w przemyśle spożywczym. Początkowo jako dodatek do wyrobu chleba, z zaznaczeniem iż chia nie może przekraczać 5% masy finalnego produktu.

 

Właściwości

Jedna łyżeczka to 49 kalorii, w tym aż 3,8 mg błonnika pokarmowego. Jest bogata również w białko, magnez, potas, wapń, cynk, sód, żelazo czy fosfor. Dzięki bogactwu aminokwasów, zwłaszcza argininie oraz kwasowi glutaminowemu przyspiesza regenerację wątroby, wspomaga układ odpornościowy, przyspiesza gojenie się ran. Dla osób zmagających się z celiakią będzie idealna, gdyż nasiona chia są bezglutenowe. Roślina ta posiada najwyższą procentową zawartość kwasu α-linolenowego (nawet 68% wszystkich kwasów tłuszczowych), z rodziny n-3 (omega-3), który jest niezbędnych nienasyconym kwasem tłuszczowym. Pomaga zatem w walce z chorobami serca, cukrzycą czy otyłością, wspomagając odchudzanie. Kwasy omega -3 są odpowiedzialne za spowalnianie starzenia się skóry.

Nasiona chia – szałwia hiszpańska
4.8 (96.67%) 12 votes

Udostępnij:

Agnieszka Sędkowska

Od kilku lat fanka zdrowego odżywiania. Przeciwniczka wszelkich sportów, dumnie głosząca hasło “każdy wysiłek fizyczny prowadzi do kalectwa” ;) Wyjątek zrobiła dla roweru, bez którego nie wyobraża sobie życia :)

2 komentarzy

  1. Jest to nieodłączny element mojego codziennego śniadania – nasiona chia z owocami. Nie wyobrażam sobie jeść zamiast tego niezdrowych rzeczy jak np. parówki czy inne tego typu podobne rzeczy…

    1. Bo jeżeli raz zasmakujesz zdrowego żywienia to nie chce się po prostu wracać do starych przyzwyczajeń. Parówki, czy kanapeczki? Nie lepiej zrobić np. owsiankę ze zdrowych płatków górskich, z kawałkami owoców i orzechami tudzież nasionami? Pychota 🙂

Dodaj komentarz